contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

LEGENDY MODY

Sfinks mody – Madame Grès

Katarzyna Pyrek

fot. Agencja FORUM

Chciała zostać rzeźbiarką, jednak przeznaczone jej było haute couture. - Praca z tkaniną lub z kamieniem jest dla mnie tym samym – mawiała po latach.

Fascynowała się etnicznymi strojami, antykiem, a w szczególności sztuką Grecji i Cesarstwa Rzymskiego. I to właśnie drapowane suknie, które przywodziły na myśl styl starożytnych Hellenów, były znamiennymi projektami Madame Grès.

fot. Agencja FORUM

Trójwymiarowe, misternie udrapowane kreacje, przypominające antyczne posągi, formowała, nie jak większość projektantów w szkicowniku czy na manekinach, lecz na kobiecym ciele i to w zupełniej ciszy atelier.

W swoich projektach starała się ograniczać szwy i nie przecinać tkaniny, dlatego suknie tworzyła z jednego kawałka materiału bądź dwóch, jeśli elementem modelu były rękawy. Na stroje, lśniące dzięki przetykaniu nićmi ze złota, wykorzystywała nawet 20 metrów jedwabnego dżerseju.

Madame Grès Sculptural Fashion

Jej specjalnością były wieczorowe suknie i płaszcze cięte z koła. Nie lubiła haftów, rzadko decydowała się na nadruki. Uwielbiała jednak jednokolorowe materiały, które plisowała. Choć nieodłącznym elementem jej wyglądu był turban, swoje dzieła prezentowała nieokraszone żadnymi dodatkami.

Kreacje Grès  podkreślały damską figurę. Były na wskroś kobiece, ale nie wulgarne.

Wulgarność może zabić elegancję – mawiała.

O prywatnym życiu melancholijnej paryżanki wiadomo niewiele. O jej fascynacjach i namiętnościach mówiły stroje. „Sfinks mody”, powtarzano w kuluarach. Wszystkie wiadomości o życiu prywatnym łączyły się z jej życiem zawodowym.

Projekt Madame Grès na okładce L'Officiel

W paryskim domu, w 1903 roku, urodziła się Germaine Emilie Krebs, znana później jako Alix Barton – Mademoiselle Grés. Od samego początku życiowe plany łączyła z rzeźbiarstwem, jednak w dwudziestoleciu międzywojennym nie był to zawód opłacalny.

Młoda Alix postanowiła więc iść z duchem czasu i nauczyć się krawiectwa, co pozwoliłoby się jej utrzymać i zarobić na studia rzeźbiarskie. Po ukończeniu kursu, pojawiła się u wydawcy Vogue’a - Michela de Brunhoffa - ze swoimi pierwszymi projektami. De Brunhoff wyśmiał kreacje młodziutkiej paryżanki odsyłając ją z kwitkiem. Alix nie poddała się, skupiła się na szyciu sukni dla miłośniczek mody, doskonaląc rzemiosło.

Przyszedł jednak czas, gdy wydawca Vogue’a zachwycił się kunsztem projektantki. Na łamach magazynu opublikował kilka modeli, dotąd mało znanej Barton. I tak, w 1932 roku, rozpoczął się romans Alix z haute couture.

Plakat wystawy poświęconej Madame Grès

Dwa lata później Alix Barton wyszła za mąż. Po namowach swojej miłości otworzyła, przy legendarnej Faubourg Saint- Honoré, pierwszy salon, który nazwała Alix. Niebywale rozrzutny i kosztowny styl życia partnera skłonił ją jednak do rozstania.

Wiadomo o jeszcze jednym mężczyźnie, który wpłynął na życie paryżanki. Mowa tu o Rosjaninie, Siergieju Czerefkowie, który rozkochał w  sobie melancholijną Francuzkę. Zainspirowana artystycznym życiem Siergieja, Alix postanowiła zrezygnować z używania imienia. Swoją markę nazwała Madame Grès, tworząc anagram z imienia drugiego męża – Siergieja Czerefkowa. Był rok 1942.

Plakat filmu Pokuta z projektami Madame Gres

Jej kreacjom nie oparła się Pierwsza Dama Stanów Zjednoczonych - Jacqueline Kennedy. W modelach od Grès chodziły najjaśniejsze gwiazdy światowego kina - Marlene Dietrich, Grace Kelly, Greta Garbo czy śpiewaczka Edith Piaf.

Madame Grès była także kostiumografką. Stworzyła stroje do sztuki Jeana Giraudouxa, która opowiadała o wojnie trojańskiej, a Marlene Dietrich zaprezentowała się w projektach Madame w filmie Pokusa i Shanghai-Express. Projektantka, pod koniec lat 50. XX wieku, wylansowała również perfumy Cabochard, dostępne do tej pory.

Alix Grès Swoją pracę zawodową zakończyła w latach 80. XX wieku, gdy poświęciła się hodowaniu ptaków egzotycznych. Zmarła 24 listopada 1993 roku.

Jest kobietą, która bardzo liczy się w historii mody – powiedział projektant Azzedine Alaïa.

 

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook 

tekst: Katarzyna Pyrek

 

* tekst powstał w oparciu o fragmenty książki Królowie mody - historia haute couture Rudolfa Kinzela

Perfumy Cabochard Madame Gres